Obchádzať moratórium nie je žiaden problém
Volebné moratórium predčasných volieb začalo minútu po polnoci dňa 28. septembra 2023 a trvá do momentu skončenia hlasovania v deň volieb. Takto to totiž upravuje zákon o volebnej kampani, ktorý zároveň zakazuje vykonávať činnosť v prospech alebo neprospech kandidujúcich subjektov počas tohto obdobia. To platí nielen pre politické subjekty, ale aj pre rozhlasové a televízne vysielanie, audiovizuálne mediálne služby na požiadanie, periodické a neperiodické publikácie či agentúrne spravodajstvo. Rovnako sa nesmú uverejňovať výsledky prieskumu verejnej mienky voči politickým subjektom. Za porušenie takýchto obmedzení hrozí pokuta politickej strane od 30 000 eur až do 300 000 eur, pričom pri samotných kandidátoch sú tieto pokuty nižšie. Nižšie pokuty zákon upravuje aj v priestupkovom konaní vo volebných veciach.
Problém je v definícii
Problém nastáva v samotnej definícii pojmov činnosť v prospech alebo neprospech kandidujúcich subjektov a volebná kampaň.
Volebná kampaň, na účely tohto zákona, je akákoľvek činnosť politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí a kandidátov, za ktorú sa obvykle platí úhrada, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu s cieľom získania funkcie volenej podľa osobitného predpisu. Rozumie sa tým aj činnosť v prospech aj v neprospech politických subjektov iných ako politických osôb.
Hoci v tomto smere existuje judikatúra, ktorá zadefinovala určité situácie v ad hoc prípadoch riešených pred súdmi, prístup k sociálnym sieťam a presun politickej činnosti na internet poskytol nové možnosti pre výklad týchto pojmov. Široko koncipované definície v zákone nevykresľujú mantinely oddeľujúce bežné životné situácie od politickej činnosti. Tie sa neraz prekrývajú, a preto je veľmi ťažké poukázať na zjavné hranice konania, ktoré porušuje zákon.

Bežnou praxou politikov sa stalo pridávanie príspevkov na sociálne siete, ktoré zdanlivo nemajú s kampaňou nič spoločné. Obrázky a videá s deťmi či domácimi miláčikmi, pri práci alebo oddychu s rodinou a priateľmi, ktoré vykresľujú kandidáta v dobrom svetle majú navodiť bežnú atmosféru. Jednoznačne ale v tak krátkom čase pred voľbami nemožno takéto konanie považovať za prerušenie kampane. Problém ale je, že zákon na to nemyslí. Je to teda úplne legálne. Hoci ide o vytváranie pozitívneho obrazu kandidáta pred voľbami, nemožno zakázať všetky príspevky. Jednoducho by to bolo nevymožiteľné. Navyše takýto prístup by narážal na ústavné právo, na slobodu prejavu.
Ďalší problém vytvárajú rovnako sociálne siete. Hoci sa štátna komisia v rámci svojich uznesení a metodických usmernení zhodla na tom, že moratórium sa vzťahuje aj na volebnú kampaň vedenú na internete, pod tým sa nemyslia bezplatné príspevky alebo bežná komunikácia. Opäť vyvstáva problém definovania čo je, a čo už nie je bežná komunikácia kandidáta voči voličom, napríklad vo videu na sociálnej sieti. Poukazovanie na problémy krajiny bez očividného politického podtónu a navrhovaných riešení, vedené v rovine občana zo strany kandidáta je totiž skutočne na hrane legality. Počas moratória nie je potrebné ani rušiť vytvorené profily alebo mazať príspevky týkajúce sa kandidatúry. Tieto tak môžu šíriť spriaznené osoby alebo stránky, častokrát pod rúškom anonymity, a aj v prípade konštatovania porušenia zákona je prakticky nemožné od nich vymôcť pokuty. Takto sa dá smelo obchádzať moratórium bez akéhokoľvek postihu.
Billboardy a plagáty
Samotná kapitola sú billboardy a plagáty. Ponechanie volebných billboardov alebo volebných plagátov počas volebného moratória nepredstavuje jeho porušenie, hoci ide o priamu politickú kampaň. Dôležité je, aby počas volebného moratória nebol inštalovaný nový billboard. Pri pojazdných billboardoch, tieto nesmú byť počas volebného moratória premiestňované. Pojazdnú propagáciu predstavuje napríklad aj automobil polepený textom a symbolmi, za účelom propagácie kandidáta. Za porušenie volebného moratória sa považuje iba aktívne sprístupnenie informácie počas tohto obdobia.

Ďalšia nedokonalosť v zákone je priestupkové konanie pri porušení zákona o volebnej kampani. Činnosť iných subjektov, ako tých politických pri porušení moratória, by bola riešená v rovine priestupku. To ale platí len za predpokladu, že takýto subjekt by sa nachádzal na území Slovenskej republiky a bol by viazaný našimi zákonmi. Ak by takýto subjekt mal sídlo mimo dosahu slovenských orgánov a porušoval by volebné moratórium, nemusí sa obávať žiadneho postihu, a to ani relatívne malej pokuty. Je totiž veľmi nepravdepodobné, ak by schránková firma so sídlom na Cypre aktívne šírila prostredníctvom internetu platenú pozitívnu alebo negatívnu politickú kampaň, ministerstvo vnútra alebo kompetentné úrady sa domôžu riadneho správneho konania a zaplatenia pokuty. O to viac, ak bola takáto firma založená vyslovene iba na volebnú kampaň, a hneď po nej zanikne.
V neobmedzenom internetovom priestore je jednoducho nemožné vymáhať pravidlá, pri tvorbe ktorých sa myslelo hlavne na domáce spravodajské subjekty a regionálnu politickú kampaň. Aj pri istej možnosti postihu spoločností prevádzkujúcich sociálne siete, za predpokladu, že sú v našej sfére vplyvu, ešte stále tu ostávajú klasické internetové stránky a iné možnosti šírenia propagandy. A aj počas moratória je internet a sociálne siete zaplavený obrovským množstvom politických príspevkov. Je zrejmé, že objektívne nie je v silách štátu riadne objasňovať a riešiť všetky takéto porušenia alebo obchádzania zákona.
Právna úprava na moderné technológie nestačí
Moderné technológie ukázali zastaranosť a neefektivitu súčasnej právnej úpravy vo volebných veciach. Skutočná otázka je, či je ešte takáto úprava potrebná. O férovosti volebnej súťaže predsa nemožno hovoriť ani náhodou, a to už len z pohľadu štátnych príspevkov pre parlamentné strany, a samostatné financovanie pre iné subjekty. Ak ide o krotenie vášní pred voľbami, predstava, že po mohutnej, gradujúcej a často špinavej kampani zrazu ľudia 48 hodín pred voľbami nájdu pokojný spôsob komunikácie, je skutočne až detsky naivná. Nehovoriac o tom, že skutočný politický boj samozrejme neutíchne. Iba prezlečie kabát a presunie sa do šedej zóny. Veľké politické subjekty majú aj vďaka štátu rozsiahle materiálne a personálne možnosti, ako všetky obmedzenia obísť.
Všetky tieto skutočnosti, ale aj obyčajná predvolebná reality ukazuje, že by bolo na mieste prehodnotiť právnu úpravu, ktorá je nielen neefektívna, často nevymožiteľná, ale aj iracionálna. Priam ukážkový príklad nezmyselnosti moratória môže každý vidieť v podobe politického billboardového smogu po celej krajine. Tie sú totiž pre ich početnosť a následnú zložitosť prekrývania obsahu povolené. A môžeme sa tváriť, že ľudí po ceste autom počas moratória neovplyvňujú.